torsdag 17 mars 2011

Viktigt med rutiner

Gårdagens aspiegrupp handlade mycket om rutiner. Dock kommer vi nog prata ännu mer om det nästa vecka också. Då ska vi nämligen prata om boende, mat, fritid och lite sånt.
Vi fick en hemuppgift förstås, vilket var att fundera ut vilka rutiner vi har som hjälper oss i vardagen.
Det där är så himla svårt. Jag har mer eller mindre rutin på att diska numera. Diskar varje dag och är nästan lite stolt över det. *host*
Däremot finns det fler rutiner jag behöver. Jag behöver få in rutin på städ och tvätt, att inte låta tvätten hänga i en vecka, eller ligga på arbetsbordet i väntan på att bli vikt. Men jag jobbar på det! Och förhoppningsvis får jag hjälp från boendestödet med det också, när det nu kommer.
Jag använder min telefon nu frekvent och sätter in påminnelser hela tiden, flera gånger per dag, med saker som måste göras. Det underlättar.
Med mat så kör vi matlista veckovis. Det underlättar också. Vi har en whiteboard där vi skriver upp för hela veckan vad vi äter. Sambon gillar det också, att kunna titta där vad vi ska äta så man kan ställa in sig på det.
Vad har ni för rutiner?

Sen pratade vi också om varför vi är som vi är. Vad är orsaken till våra bekymmer?
Som t.ex att vi har svårt med ögonkontakt. Jag kan ha väldigt svårt för att titta folk i ögonen när jag berättar saker, eller lyssnar på folk som pratar. Det fick vi förklarat för oss att det beror på perceptionen som inte riktigt fungerar som den ska hos oss. Vi har svårt att ta in fler sinnesutryck samtidigt. Att titta på någon när de pratar OCH lyssna, blir jobbigt. Vi lyssnar (oftast) bättre om vi får titta bort. Iaf jag. =) Tyvärr kan det tolkas som att vi är ointresserade och oförskämda.
Likadant när jag berättar saker, så tittar jag gärna på något annat, bakom personen eller någon helt annanstans. Och ibland sluter jag ögonen för en stund. Det var tydligen också väldigt vanligt att man gjorde.
Det var intressant att få veta varför. För jag vet ju bara ATT det är jobbigt, och att jag lyssnar bättre om jag slipper ha ögonkontakt (funkar bättre på bättre dagar.), men varför, att det hade med perceptionen att göra, det visste jag inte.

8 kommentarer:

  1. Stämmer så bra det du berättan att man gärmna kollar nån annanstäans när man pratar/lyssnar på någon tex (hehe ni kommer jag med mina upleveser igen :-) ) jag pratade med en läkare om magsäcks operation och han gav mig en väldigt lång och vikting infomation och under hela tiden satt jag och fingra med nåt annat, så plötsigt frågar han om jag lyssnade på vad han sa och då sa jag att jag lyssnade mycket bättre på honom om jag fingrade med nåt annat tex håret istället för att kolla på honom för att om jag kollade på honom skulle jag bara konsentrera mig på det. I och med att jag har asperger syndrom. Ok sa han . Jag kan kolla och prata med vissa personer men det tar väldigt mycket extra energi i och med att det är så annsträngande att koncentrera sig sä intensift. /Aspie Emma.
    Ps jag har väldigt svårt för rutiner så du ska vara stollt över disken:-D

    SvaraRadera
  2. Ja precis! (Är så intressant att höra hur andra Aspisar har det tycker jag! :D )
    Jag KAN titta och prata på folk, men det gäller att jag har orken. Är det en dag som jag förut beskrev som mer autistisk, då funkar det inte alls. Bra dagar går det bättre på.
    Rutiner ÄR jättesvårt. Jag har kämpat (och kämpar än) i ett halvår nu med att få det att fungera. Än sitter det inte i ryggmärgen och är väldigt instabilt. Minsta lilla så raserar det och jag orkar inte hålla efter.

    SvaraRadera
  3. Tycker att det är mycket intressant att läsa din blogg då du är så öppen och delar med dig av dina känslor, med och motgångar. Jag lär mig hela tiden nya saker om asperger, vilket känns viktigt för mig för att förstå dig lättare, och andra i min omgivning som fått diagnosen. som t.ex. det med att titta bort för att lättare kunna lyssna, då kan även jag möta er genom att inte titta på er då jag pratar... så att det blir lättare för er att titta på annat :)
    Mycket intressant!
    Kramar

    SvaraRadera
  4. Åh tack Helena! <3
    Tror det är så viktigt för vänner, bekanta, släkt, ja alla, att förstå ett funktionshinder. Det är ju de där småsakerna som inte är så jobbiga för er, som är livsavgörande för oss. :)
    Och det hjälper ju även mig att veta att folk omkring mig förstår rätt bra, så jag kan vara avslappnad, och inte behöver tvinga mig till att stirra på folk t.ex. ;) För det blir bara obehagligt för mig och mer tröttsamt.

    SvaraRadera
  5. svar: Jätte kul att du ville vara med i dagens blogg en vinnare är nu uttagen så går in och kolla om det är du, om det inte är det så passa på att anmäla dig till morgondagens tävling och ha en chans till:)
    kram

    SvaraRadera
  6. Alltid lika intressant att läsa när du skriver om din AS. Känner så väl igen mig och andra med AS. Blir glad av att se hur andra som t.ex du kan uttrycka det i ord som inte jag kan =)Aspie

    SvaraRadera
  7. Jag blir glad av din blogg:-) Nu förstår jag varför det är så svårt med ögonkontakt! Jag har svårt för att uttrycka mig i tal och skrift. Roligt att du har gåvan att uttrycka dig!

    SvaraRadera
  8. Åh vad glad jag blir att du blir glad! :D
    Visst är det skönt att veta varför? Det underlättade lite för mig, och kändes skönt att kunna berätta för sambon varför jag inte fixar att hålla ögonkontakt alltid.

    SvaraRadera