onsdag 9 mars 2011

Allt är inte negativt

Idag hade vi äntligen vårt gruppsamtal på hab igen. Vi verkar inte bli fler nu, så vi är 3 killar och så jag. Personligen har jag inget emot det, de är alla trevliga och nu börjar vi väl slappna av något iaf i varandras sällskap. Även om vi fortfarande är pinsamt tysta. ;) Tror ingen är direkt blyg dock, utan mer osäker på det här med när och hur vi bör och kan prata.
Den här gången diskuterade vi vår diagnos, och vilka positiva egenskaper vi faktiskt har. För när man har en diagnos (vilken som egentligen) så pratar man alltid om vilka svårigheter man har osv. Det är ju de som märks mest, då det är det vi behöver hjälp med. Men vi KAN ju faktiskt en massa också.
Tony Attwood har tillsammans med en kvinna skrivit ihop en jättebra lista där de har tagit fram de positiva egenskaperna en person med Aspergers syndrom oftast har. Läs den gärna! (Klicka här) Läs speciellt om du har Asperger tycker jag, man känner sig ju nästan glad att man har diagnosen!

Vad har jag för bra egenskaper då?
Som jag sa på gruppen så är sånt här alltid så himla svårt! Dels så har vi ju fått lära oss att vi inte SKA tycka att vi är bra på nåt, (och det gäller väl alla människor, diagnos eller inte.) du ska inte tro att du är nåt, som det så fint heter. ;) Men sen just eftersom det alltid fokuseras på det negativa så är det svårt att se det bra.
Därför listar jag nu mina bra egenskaper:

* Jag är bra på mina intressen. Dvs, bra på att teckna, fota och webbdesign. (koda osv.)
* Jag är snäll, lyssnar på andra människor och försöker mer än gärna hjälpa andra.
* Jag har otroligt svårt för att ljuga. Så jag är oftast brutalt ärlig. ;) Inte alla uppskattar detta förstås.
* Jag är noggrann när det gäller arbetsuppgifter jag gillar. (Men oftast med annat också när jag ska hjälpa folk med uppgifter.)
* (Jag är rätt bra på att sjunga också, men på tok för blyg!!)
* Jag är empatisk (går väl egentligen in i att jag är snäll. =D )

Så, vad är DINA positiva egenskaper? Var inte blyga nu! ;) 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar