torsdag 7 april 2011

Svar på lite frågor

Fick frågan från Bettan om jag kan tänka mig att börja med daglig verksamhet?
Svaret är nog kort nej. Eller ja, kan tänka mig. Men vet att jag inte skulle orka. Det är för mycket hur som att ta sig till ett ställe, även om det är jätteanpassat för mig. Kanske kanske om det hade varit nåt runt hörnet från lägenheten, men som det ser ut så måste jag ta mig med tåg eller buss, och bara det kräver enorm energi från mig att allt hemma faller istället. Och just nu prioriterar jag att få ha en fungerande vardag. Men kanske om några år när det flyter på, att jag kan orka fundera på nåt sånt.

3 kommentarer:

  1. Jag förstår dig! Vardagslivet är nog för mig, hoppas min kurator kan acceptera ett nej? För mig krävs det också energi då jag måste ta bussen till stan för att gå på daglig verksamhet. Så nej, det är inget för mig. Jag blir nog trött av att diska och sköta hushållet då min man jobbar.

    SvaraRadera
  2. Ylva börja inte på daglig verksam het för då blir du fast där hela livet. Arbet och försäkringskassan etc tycker sdet är bekvämt att man är där. Ungefär så sa min lss handläggare till mig eftersom vi som har aspberger har så otroligt mycket att ge om vi bara får rätt stöd. /Aspie Emma

    SvaraRadera
  3. Till mig sa de att daglig verksamhet kan övergå till anställning med lönebidrag och sen till fast anställning. Tyvärr verkar det lite som att många som har hand om daglig verksamhet tror att aspergare är lite för bra för den sortens jobb, och därför "friskförklaras" man och skickas till arbetsförmedlingen. =/ Men som sagt, i dagsläget så är det inte ens att tänka på. Och jag jobbar heller på att kunna ta ett jobb som jag kan jobba hemifrån med om ett par år istället. :) (För ärligt talat så ger inte daglig verksamhet några pengar heller..)

    SvaraRadera