fredag 11 mars 2011

Mer autistisk vissa dagar

Endel dagar är jag mer autistisk än andra dagar. Hur märks det då? Jo.. jag blir mer inåtvänd, tycker det är otroligt jobbigt att prata och kommunicera, titta i ögonen osv. Kroppskontakt är också mer jobbigt då. Jag är mer distansierad (heter det så?) de dagarna och det känns nästan lite som att man befinner sig i en bubbla, eller iaf en annan värld. Det är otroligt svårt att förklara för folk som inte har den här typen av diagnos, men jag tog iaf upp det på gruppen igår och fick nog allas igenkännande iaf, vilket kändes jätteskönt.
För det är nåt jag funderat på, både jag och min sambo. Om det var normalt att vara mer autistisk vissa dagar.
Dels har jag märkt att det är dagarna efter jag varit ute och gjort saker. Orken sinar rätt snabbt och energin behövs för att upprätthålla en "vanlig" fasad. Finns inte energin så åker jag direkt ner i min lilla bubbla.
Men det kan komma ändå ibland. Kanske bara en dålig dag? Jag vet faktiskt inte vad som utlöser tillståndet just de dagarna. Jag är liksom inte riktigt deppad heller, utan mest bara.. inte där, eller nåt.

12 kommentarer:

  1. min son blir sådan av socker...

    SvaraRadera
  2. Intressant! Det är inte ett samband jag sett hos mig dock. För mig är det nog mer att jag använder energi varje dag till att vara "normal" och det räcker inte riktigt till för alla dagar. Och speciellt då de dagar jag varit social. :D

    SvaraRadera
  3. Förstår dig precis det är precis samma sak med mig. Vissa dagar är jobbigare en andra och specielt efter att man varit social som du kallade det hållit en fasad och tänkt på uttryken helt enkelt vara bland människor. Tex har precis kommit hem efter att ätit midag utoch visst det var bara tre mer personer på resturangen men det räcker och nu är jag helt slut socialt.. (förlåt är lite klumpig att uttrycka mig skriftligt) / aspie Emma

    SvaraRadera
  4. Förstår precis! :) Idag ska vi åka in till den större staden och shoppa. Vilket betyder människor omkring mig. Även om det inte är folk jag kommer umgås med, så tar det kraft. Inte lika mycket kraft som om jag skulle umgås med dem, men tillräckligt för att jag kommer vara trött imorgon, helt klart. :D

    SvaraRadera
  5. Ja, jag känner också igen detta.

    SvaraRadera
  6. Hej! Jag hittade dig igen efter att ha läst artikeln i Allers :) Jag har varit här förut, men tappade bort din blogg nånstans. Nu har jag iaf lagt dig bland favoriterna.

    Jag känner igen det där att vissa dagar är det jobbigare. Har ju en dotter som har autism och märker skilnad på hennes mående och vad hon klarar.

    Hur hon känner vet jag ju inte men tänker att vissa dagar är hon tröttare eller har "en dålig dag" då allt blir jobbigare. Då är hon jätteskör och fixar inga krav eller motgångar, medan andra dagar går hur bra som helst.

    Kul att jag hittade dig igen :)
    Må gott!
    Kram Nina!

    SvaraRadera
  7. Hej Nina!
    Och välkommen tillbaka! Kommer ihåg dig. :)

    SvaraRadera
  8. Hej, samma här! Vissa dagar orkar jag inte alls vara social. När vi varit på stan brukar jag bli helt slut efteråt.

    SvaraRadera
  9. Bettan: Ja, varit helt slut hela helgen! :D

    SvaraRadera
  10. Ja så är det nog. Märker stor skillnad på dagar på min dotter. En del dagar undrar man om man kanske överdrev alltihop, det märks inte alls och det är så roligt att prata och skämta med henne. Andra dagar går det inte att prata med henne alls. Ha, ha, precis när jag skriver detta ringer de från hennes skola. Hon vill bli hämtad för hon känner sig väldigt ledsen och nedstämd.

    Syrran

    SvaraRadera
  11. Det hände något aspigt i morse. SYNQ som jobbar inom soc. kom för att kolla morgonrutinerna. Hon frågade om min man jobbar. Ja, sa jag för det gör han ju. Men just då var han hemma vilket hon upptäckte och då sa jag att jag missförstått! Aspigt va?

    SvaraRadera
  12. Haha! Tog tom ett tag för mig innan jag förstod vad som egentligen var missförståndet! Så ja, det är nog väldigt aspigt. :D

    SvaraRadera