måndag 21 mars 2011

Hur är det att leva med en Aspergare?

Häromdagen satt jag och funderade på hur det måste vara att leva med en sån som jag. Sagt och gjort, min andra hälft måste väl veta, så jag frågade honom.
Första kommentaren var "äh, det är väl inte så jobbigt." Nu har han iofs inte så mycket att jämföra med, tyckte han, men i regel är det inget konstigt ändå.
Jag lät ändå frågan få vila ett tag och faktiskt, under några olika sammanhang så kommenterade han att "Det här kan du ju ta upp om du vill."

Han tycker att det kan vara jobbigt de gånger jag blir så väldigt fokuserad på saker. I mitt fall mat. Att jag BARA vill ha det och inget annat.. allt annat är jätteäckligt. Eller som vid det här tillfället så hade jag hunnit bli hungrig, väldigt hungrig, och kunde för mitt liv inte komma på NÅT jag ville äta.. inget kändes liksom bra nog. De gångerna tycker han att det är jobbigt. Iom att han ville äta NU, men kunde inte få nåt vettigt svar ur mig.
Andra gången var idag. Då vi varit sociala två dagar i rad idag så är jag väldigt trött idag. Dessutom kunde jag absolut inte somna inatt, så totalt har jag sovit 4 timmar.. (Ska snart gå och lägga mig en stund igen dock.) Så eftereffekt av att ha varit social samt trötthet gör att jag blir mer innåt. Mer autistisk som jag skrivit om förut. Det tycker han också kan vara jobbigt, då jag blir som en annan person. Som han beskrev det idag, så är han van vid en positiv och energifull människa, men så plötsligt så försvinner all energi och personen orkar knappt prata eller ta intiativ till nåt. Det kan vara svårt ibland att veta hur man ska förhålla sig och just att det kan svänga från dag till dag.
Men generellt så är iaf jag rätt lätt att leva med. Nu är vi otroligt lika, jag och min sambo. Vi delar samma intressen och humor. Gillar samma filmer, spelar samma spel osv. Jag tror det är en fördel om man vill leva ihop med en aspergare. ;) För skulle han vilja titta på filmer som jag finner otroligt tråkiga.. nej hu! Det skulle jag nog inte klara av faktiskt! Det är nog mer viktigt för mig, än för normalstörda. =D
Då vänner till oss tittar på film de inte gillar, för att ens partner gillar dem. Gör saker med dem som de egentligen finner tråkiga osv.

Fick mitt fina skal idag till min telefon! ååh så fin den är! Lila och vacker. Och inte blev telefonen så mycket större och klumpigare heller. Men fördelen om jag råkar tappa den så är den bättre skyddad nu. Inväntar den lilla väskan jag köpte också. Ebay är bra! 150kr totalt inkl frakt från England gav jag för skal, skyddsplast till displayen samt väskan.



Jag gillar lila. =)

1 kommentar: