torsdag 14 februari 2013

Tema: Kommunikation

Jag vet. Det har varit lite tyst härifrån. Jag har känt mig så hängig, inte orkat nåt..Så får man ork 2 dagar och gör ALLT.. nästan iaf.

Det här med att kommunicera är ett problem jag stöter på vardagligen. Jag pratar med folk, tycker mig förstå vad de menar, men efteråt är jag helt ställd. HUR menade de? Om sambon är med är det lätt hänt att han förklarar vad som egentligen sas och jag känner mig fånig..

När jag skulle sova igår så slog det mig dumt det här är egentligen. HUR kan jag INTE förstå vad som sägs? Någon kan säga en mening till mig, och jag misstolkar och missförstår. Varför ska det vara så svårt egentligen?
Är det inte underligt att vi tänker på ett helt annat sätt, så vi tolkar saker annorlunda? Jag är inte så att jag tar saker jättebokstavligt. Säger någon åt mig att "ta dörren med dig när du går", så fattar jag att det är ett talesätt för att stänga dörren.
Däremot finns det säkerligen andra talesätt som jag inte förstår och tolkar ordagrant.. Sånna som man inte är van att höra. De vanligaste har man ju hört hela sin uppväxt, och fått inpräntad vad de verkligen betyder.

Kommunikation är dock inte bara det talande ordet, utan även kroppsspråk och mimik. Det är jag otroligt dålig på.. Jag har inget riktigt kroppsspråk själv, därför har jag väldigt svårt att tolka andras. Jag förstår det allra klaraste, men de mer subtila har jag väldigt svårt för. Se trött ut och se deprimerad ut, har jag svårt att skilja på t.ex.
Ibland har jag svårt att tolka ironi.. vilket kan bli pinsamt. Det funkar med personer jag känner, där jag vet hur de är när de är ironiska. Men främmande människor som är ironiska, blir oftast bara fel. Däremot kan jag själv vara ironisk. För jag förstår ju vad det är, jag har bara svårt att förstå när någon är det ibland.

Jag tittar väldigt sällan folk i ögonen, vilket gör att jag missar mycket kommunikation även där. Därför händer det ibland att jag kan fortsätta prata om sånt, som egentligen är helt ointressant för personen ifråga, och denna visar det med sitt kroppsspråk. Men iom att jag missar det.. Ja ni förstår.

Allt detta blir mycket svårare om jag är trött fysiskt/psykiskt. Då misstolkar jag mer än vanligt.







Läs om andras upplevelser.

2 kommentarer:

  1. Känner SÅ väl igen mig! Därför jag mobbats så mycket. Saknade diagnos och vuxenstöd.

    SvaraRadera