onsdag 30 januari 2013

Tema: Förebilder

Det här med förebilder är ju intressant egentligen både för NT och autistiska, eller hur?
Jag har alltid haft ett par förebilder genom livet.
Som väldigt liten, mellan 7-10 typ, så var det storebror. Av någon anledning var han det coolaste som fanns. Jag skulle absolut bli som han när jag blev stor. Ville bli elektriker för att han var det osv. Sen att jag och elektronik inte alltid går ihop.. Det insåg jag först senare i livet. ;)

På äldre dar har jag fler förebilder, på olika delar. Alla mina syskon är förebilder. De har ju lyckats med sina liv. De har jobb, barn, familj etc. Och de är underbara människor.
Men jag har även en aspergerförebild. Adam Young, heter han och är artist. Hans "band" heter Owl City. Han inspirerar mig något oerhört. Trots sitt funktionshinder så turnerar han, är aktiv och gör det han blir lycklig av. Det ger mig hopp att jag ska orka.

Det finns fler personer jag ser upp till och får inspiration ifrån, men jag kan inte nämna alla. =)
En dag kanske jag kan vara förebild för någon. Tänk! Då har jag nått ett mål. ;)

När jag var tonåring så var jag aktiv UNF:are, dvs nykterist och aktiv i nykterhetsförbundet. Vi hade mycket roligt och jag minns (appråpå temat) en sommar då jag var ledare för barn under ett par dagar. Det fanns en liten pojke,eller liten, han var väl 10-11 år, som aktivt testade vårt tålamod och våra gränser. Men vi stod på oss och jag tom fick ta iväg honom och prata allvarligt om hur man beter sig. (Hah, jag liksom!) Iaf, mot slutet av dagarna så hade han testat oss klart och ska absolut utse mig som veckans ledare, så bra tyckte han om mig! Måste ju ha gjort nåt bra då. =)

Jag kämpar vidare med mitt företag, och hoppas att jag en dag kommer så långt att jag kan livnära mig någotlunda på det iaf, och att andra aspisar eller andra funktionshinder, ska kunna se mig som en förebild att det GÅR att ha ett roligt jobb fast man inte är "normal".




Läs mer om vårt tema.


3 kommentarer:

  1. Hej Ylva-Li!

    Jag vill bara meddela att jag svarat på din kommentar på min blogg.
    Du hittar det på länken nedan.

    http://endoelin.blogspot.se/2013/01/raknar-dagarna-till-nasta-spruta.html

    Kramar

    Elin

    SvaraRadera
  2. Halloj,

    Det känns som du vet en hel del om asperger. Jag har lite frågor om det, bland annat misstänker jag att en person i min närhet har det. Men är inte säker, du kanske kan hjälpa mig lite..
    Kan jag maila dig? bara om du vill såklart..

    mvh
    Em

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Självklart kan du maila mig. :) Kan jag hjälpa så blir jag bara glad.
      ylva.mannby@gmail.com

      Radera