måndag 14 januari 2013

Tema: Asperger i media

Denna vecka handlar det om Asperger i media. Läs fler bidrag.

Jag blir oftast förbannad när jag läser om Asperger i media. De har ofta en väldigt förvriden bild av diagnosen, och allt för ofta får diagnosen skulden för det hemska som människan bakom har gjort.
Det finns ett otalt nummer av liknande fall. Ni minns väl han den unge pojken som dödade 3 st i sin familj? Han hade asperger.. De fick det att låta som att det var pga aspergern han utförde morden. Tack och lov fick folk nog och sa till på skarpen. För dagen efter kom intervjuer från olika läkare inom ämnet som förklarade vad autism faktiskt är och att det är otroligt ovanligt att människor med den diagnosen skadar andra.

Sen har vi lokföraren Torolf. Han har kört lok i herrans många år. Så fick han äntligen sin aspergerdiagnos. Och vad händer? Jo han förlorar jobbet!! Pga diagnosen! Han har kört prickfritt under alla år och bara för att han får ett namn på sitt beteende så får han sparken? Transportstyrelsen anser att han inte är kapabel?
Vad är det för dumheter? Och vad ger det för signaler till omvärlden om vårt funktionshinder?
Torolf tog faller till domstol som fick transportstyrelsen att ge honom dispens. Vilket betyder att han har specialtillåtelse att få köra tåg.
Bra för honom, men fy för oss andra! För det betyder fortfarande att de anser att vi med diagnosen rakt av inte är lämpliga för vissa jobb.
Och absolut. Endel av oss passar inte alls med endel jobb. Det beror så på vilken grad av diagnosen man har. Så vitt jag förstår så tillhör Torolf den delen av oss som förvisso har problem av sitt funktionshinder, men fortfarande klarar av att ha en normal vardag.

Såhär skrev transportstyrelsen om fallet.
"neuropsykiatriska tillstånd med kognitiva funktionsnedsättningar inte är förenliga med arbetsuppgifter av betydelse för trafiksäkerheten"
Vad betyder det? Att vi inte går att lita på? Vad de skriver är att vi med Asperger inte är att lita på för trafiksäkerheten när vi kör andra människor.
Blir så arg så jag kokar!

Här kan ni läsa artikeln om Torolf. Eller ja, en av dem.

4 kommentarer:

  1. Bra skrivet! Håller med dig helt!
    Kram Nina

    SvaraRadera
  2. Intressant att höra läkare Stina Stenbacks "argument": http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=5409689

    SvaraRadera
  3. Jag har också Asperger. + ADD. Har svårt att vara bland folk. Jag är medlem i ett politiskt ungdomsförbund (Min farfar är politiker) och jag fick en inbjudan idag från de. Men jag kan inte gå, även om jag gärna skulle vilja :/ Jag kan inte stå mitt i en folksamling. Jag är dock inte så engagerad i politiken. Men jag är intresserad av demokrati och det är skulle nog vara kul om jag inte hade sociala svårigheter.

    Det här var utanför ämnet men jag ville visa att du inte är ensam att ha Asperger. :)

    SvaraRadera
  4. Hej Ylva-Li!
    Läste precis din kommentar på min blogg och vill att du ska veta att jag svarat på den. Här är en länkt till svaret.

    http://endoelin.blogspot.se/2013/01/raknar-dagarna-till-nasta-spruta.html

    Mycket intressant blogg du har!

    Kram

    Elin

    SvaraRadera