måndag 13 juni 2011

Svar till anonym

Det blir på tok för långt om jag ska skriva svar som kommentar, så gör såhär istället.
Hej
Jag är en mamma till en 10-årig aspie. Jag läser på din blogg för att försöka förstå hur en aspie kan fungera/ tänka. Mitt barn har ganska lätt för saker och ting, men att lära sig läsa verkar helt omöjligt. Vi har kommit så långt att hen läser bamsetidningar, men att läsa något mer avancerat är omöjligt. Vi läser tidningen med att hen är bamse och jag är tex lilleskutt. När det gäller böcker läser hen ord för ord ibland knaggligt och ibland bra. Det blir inga vettiga meningar utan bara ord för ord. Har du någon bra ide hur jag kan hjälpa med läsningen. Hen går i en vanlig klass med en stödlärare och hen kommer att komma efter i skolarbetet i höst om hen inte lär sig läsa. Hen har aldrig haft intresse att lära sig läsa och skriva. Lyssnar gärna till ljudböcker som är långt mer avancerade än vad jämnåriga lyssnar till. Hur kan man skapa ett intresse? Utan att det blir stressen och låsningen. De faktaböcker som skulle kunna vara intressanta är försvåra.
Hej Anonym!
Sånt här är svårt. Helst skulle jag vilja säga att du ska låta det ta tid, intresset att lära sig finns ju där, iom ljudböckerna, men då hen riskerar att komma efter i skolan så är det ju lite större problem.
Finns det inte möjlighet för hen att få gå i en aspergerklass? Jag vet inte hur väl utspritt det finns. Här där jag bor finns det skolor med kunnig personal inom diagnosen för dessa klasser, men det betyder ju inte att det finns där du bor förstås.
Har du pratat med hen om det här? Då hen ändå är 10 år så borde det gå att ha en skaplig dialog ändå tänker jag. Vad säger hen själv om sitt ointresse för att lära sig läsa och lära? Är det för svårt kanske? Man kanske behöver satsa på mer resurser där? Dyslexi som gör det svårare? Eller bara inlärningssvårigheter.
Hen verkar ju ligga längre än övriga därav min tanke om något som försvårar inlärningen.

2 kommentarer:

  1. Hej
    Problemet med hen att hen har väldigt svårt att lära sig saker när hen inte är motiverad och blir väldigt trött. 15 min läsning och sedan är det middags vila. Samma sak var det när hen skulle lära sig simma det gick inte hur mycket hen ansträngde sig. Och sedan blev hen jätte trött. Kunde simma två tre meter innan hen sjönk. En dag i våras så ville hen och då tog hen simborgarmärket. Viljan var att man måste kunna simma 100m för att få vara i stora bassängen. Och där var de andra klasskamraterna.
    Hen förstår innerst inne att hen måste lära sig läsa, men hen är väldigt duktig på att argumentera för att slippa. Efter som hen inte är motiverad att läsa så är det så energikrävande. Hur gör du med måste saker som stjäl energi?

    SvaraRadera
  2. Ja du.. Verkligen inte lätt.
    Jag känner igen mig dock. Finns inte motiveringen där så är det nästintill omöjligt att göra nåt.
    Det kanske blir något lättare när man blir vuxen och förstår varför man måste tvätta och städa, och att man faktiskt får belöning för mödan, dvs ett rent hem.
    Funkar det att belöna hen om hen läser? Belöning med något som skapar tillräckligt mycket motivation för att intresset kanske ska komma lite mer.

    SvaraRadera