söndag 23 januari 2011

Hallongrottor

Idag bakade jag kakor. Hallongrottor. Nästa gång funderar jag på att testa att ha blåbärssylt istället. Nån gång hade jag halva med kakao också. Alltså degen. Riktigt gott det också!



Jag fick ut 29 kakor på det här receptet:
Äter du enligt ViktVäktarna så är varje kaka 3 pp beräknat på 29 kakor. Hade 23 kakor en gång och då blev det 4pp per kaka.

4 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
1 1/3 socker
1 tsk bakpulver
1 1/2 msk vaniljsocker
225 g margarin/smör
ca 3 msk hallonsylt

Gör såhär:
Värm ugn till 200grader.
Rör ihop allt i en bunke. Knåda tills du kan lätt forma degen. Sätt ut pappersformar på en plåt och rulla sen små bollar av degen. Ungefär valnötsstorlek. Lägg i form och tryck ut med en tumme. Klicka sedan en liten klick sylt i varje hål på "bollarna".
Ställ in i ugnen i ungefär 9-10 min. Ta ut och låt stelna ungefär en timme, tills de är hårda igen. Ät och njut!


Edit: Fixade till bilden lite. Den blev så väldigt matt.

3 kommentarer:

  1. Kul att du kikade in hos mig..gott gott med kakor och lycka till!

    SvaraRadera
  2. Åh! Vad smarriga de såg ut :) och PartyLite lyktorna är ju oerhört fina där ;) kram

    SvaraRadera
  3. Tack! Ja visst passade de bra där?

    SvaraRadera