fredag 16 juli 2010

Vanliga ljud

Tidigare skrev jag om oljud, eller som i mitt huvud uppfattas som oljud. Tänkte nämna ett par ord om vanliga ljud också.
Även så kallade vanliga ljud kan bli väldigt obehagliga för en med Aspergers, iom att vi hör alla ljud på samma nivå. Det finns inget filter, som vanliga (NT-människor (neurotypiska)) har. Min sambo förklarade för mig hur det fungera för honom. Pratar han med mig, så sänks de andra ljuden runt om honom. Jag blev riktigt farscinerad, för det har jag verkligen aldrig upplevt. Alla ljud är i princip lika höga för mig. Vilket givetvis gör det svårt för mig att koncentrera mig på t.ex ett samtal om det är många andra ljud omkring. Jag upplevs då som ointresserad av personen jag pratar med, vilket inte alls är sant. Det tar dock tid att förstå något sådant, men jag tror min sambo har börjat förstå hur det fungerar för mig, så vi kan arbeta på det.
Detta gör ju dock att även små ljud är obehagliga, jobbiga. Som om man har balkongdörren öppen, folk pratar utanför, skrattar osv. Jag kan inte alltid urskilja vad de säger, men jag hör dem.. och det är illa nog. För vill jag koncentrera mig på något annat så blir det väldigt svårt.

Detta medför också att jag blir lätt stressad i stimmiga miljöer. Som ute på stan med mycket folk, i en affär etc. Större affärer är jättejobbiga! De har stora ytor, massa folk, oftast musik i högtalarna och jag får jättesvårt att se, allt blir liksom lite dimmigt. Jag vet inte vart jag ska, hur jag kan gå osv. Jag går oftast in i folk då, slår i armarna i hyllor osv. Tack och lov brukar min sambo ta över då och jag kan bara följa honom dit vi ska.
Så helst föredrar jag ju att handla i mindre affärer. Vår ICA t.ex är jättebra. Den är lagom stor, inte så mycket folk, ingen musik eller liknande. Där kan jag handla i lugn och ro. Likaså Lidl där vi veckohandlar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar