fredag 7 december 2012

Tema: Traditioner

Den här veckan skrivs det om traditioner på npf-bloggarna. Vill du läsa fler bloggar så kika in här!  

Traditioner är viktiga. Har jag insett. Julen är bara en högtid. Jag har lite svårt att se skillnad på tradition och rutin. Iaf hos mig. Jularna ska se ut på ett visst sätt, annars blir det fel, och det känns konstigt. Nu brukar vi inte rucka på våra traditioner, vilket är rätt skönt.
Som barn muttrade man alltid lite över att man skulle äta först och SEN julklappar, efteråt. Långt efteråt. Men sanningen är nog den att jag inte hade fixat att ändra det iaf. Det hade blivit fel. Det ska inte vara så! Man SKA längta. Det hörde liksom till. Jag tror jag var rätt nöjd ändå, och inte klagade allt för mycket att man fick vänta? Det hände ju ändå.

Julskinka. Den ska göras dagen innan julafton. Så man kan provsmaka den på kvällen/natten. Det där var jag mycket noga med som barn. Man fick inte bli klar innan midnatt! Hela grejen var liksom att skåla i julmust och äta en alldeles varm julskinka vid midnatt innan man tassade i säng. (även om jag somnade i soffan jämt..)
Sen man flyttade hemifrån blev det ju inte så mycket sånt. Men jag och sambon gjorde iaf julskinka på det sättet förra året, och tänker banne mig göra så i år också! Sådetså.

Sen klädde man absolut granen dagen innan. Inte senare och absolut inte tidigare! Sambons traditioner är dock på julmorgonen, så får se hur vi gör iår. ;)

Nu är jag väl vuxen nog att kunna klara om traditioner bryts och ersätts. Men det måste vara små saker. Allt för stora blir helfel och konstigt. Vet faktiskt inte hur jag skulle reagera..

2 kommentarer:

  1. Vad mysigt det låter med varm julskinka och julmust mittinatten :)
    Kram Nina!

    SvaraRadera
  2. Känner igen mig. Men jag fick alltid öppna en julklapp på morgonen. Nu får vår son göra likadant. Resten av julklapparna öppnas sen eftermiddag. Jag har också aspergers syndrom och vill behålla gamla traditioner. Jag hade ingen diagnos som barn och det hade tydligen inte du heller? Ingen fick ändra något! Då blev jag upprörd! Kram!

    SvaraRadera